Luke van Nieuwkoop vertelt

Wat vindt jij het leukst aan je werk als docent?
Hoewel het wellicht als een cliché klinkt onder docenten, is de interactie met de leerlingen natuurlijk een van de leukste dingen van mijn werk! Uiteindelijk zijn zij de reden waarom we dit allemaal doen. Het is inspirerend om te zien hoe ze zich ontwikkelen, zowel binnen als buiten de les, en hoe ze steeds meer begrip krijgen voor de (soms best taaie) stof. Het moment waarop ze een lastig concept snappen en succes ervaren, is super! Daarnaast waardeer ik ook de grote groep gezellige collega’s om mij heen; We dragen immers allemaal ons steentje bij aan de ontwikkeling van onze leerlingen.

Welke herinnering is jou het meest bijgebleven?
Dat zijn er eigenlijk wel meer dan één! Van fantastische schoolfeesten tot het begeleiden van praktische opdrachten en excursies buiten school. Maar ook andere gezellige momenten, zoals het samen taart eten met mijn mavo-4 leerlingen na het afronden van hun eindexamen biologie, en de diploma-uitreiking. Het verzoek om meerdere praatjes te houden voelde als een eer, en het is werkelijk fantastisch om een leerling voor zo’n groot publiek in het zonnetje te zetten en die trots te delen met de hele zaal!

Wat is er de afgelopen jaren veranderd aan jouw rol als docent?
Buiten het feit dat ik naast biologie ook Onderzoeken & Ontwerpen ben gaan geven, waar coachend leren meer aan de orde is, is mijn rol grotendeels hetzelfde gebleven; Vakdocent, en mentor op de mavo-afdeling. Verder staat de maatschappij natuurlijk niet stil en zijn er genoeg ontwikkelingen gaande op gebieden zoals gepersonaliseerd leren, formatief handelen, LOB, burgerschap en taalvaardigheid die ook ergens een plekje krijgen (of al hebben gekregen) binnen ons onderwijs. Zaken waarmee ik zelf ook te maken heb binnen mijn dagelijkse lespraktijk.

Wat vind jij van de samenwerking van ISW met het bedrijfsleven?
Alhoewel het voor ons als school belangrijk is om altijd naar het complete maatschappelijke plaatje te kijken, is een belangrijke rol weggelegd voor het voorbereiden van onze leerlingen voor een keuze in vervolgopleidingen en het (uiteindelijke) werkveld. De kennis en kunde vanuit het bedrijfsleven is daarom ook essentieel om dit te kunnen bewerkstelligen. Zo zijn er bij O&O vaak echte opdrachtgevers die zelf met casussen uit hun vakgebied komen waarmee de leerlingen aan de slag gaan. Dit werkt motiverend, want het zijn échte problemen, maar daarnaast ook waardevol, omdat het een blik werpt op een grote groep beroepen waarmee leerlingen misschien nog nauwelijks mee in contact zijn gekomen. Daarnaast is er in een regio zoals het Westland een grote verscheidenheid aan bedrijven en ondernemers die het vaak maar al te leuk vinden om de leerlingen te enthousiasmeren voor hun beroepsveld, zoals te zien tijdens bijvoorbeeld de gastlessen of het ‘speeddaten’ met beroepen!

Luke van Nieuwkoop vertelt