Joop Groenendijk vertelt

Joop Groenendijk vertelt

Mijn naam is Joop Groenendijk, ik werk sinds 2004 bij het ISW Westland Praktijkcollege als mentor klas van klas 5 en stagedocent/stagecoördinator.

Wat ik het leukste vind aan mijn werk
Jongeren met, zoals beleidsmakers dat noemen, een afstand tot de arbeidsmarkt hebben recht op passend werk. Door het doorlopen van verschillende stages in leerjaar 4 en 5 kunnen zij ontdekken waar hun talenten liggen en deze leren te ontwikkelen. In leerjaar 1 en 2 wordt er met name gewerkt aan de didactische en pedagogische basisvorming. In leerjaar 3 komt daar de arbeidstraining, in samenwerking met partners van ISW onderneemt, bij en in leerjaar 4 wordt de geleidelijke overstap gemaakt naar het bedrijfsleven door het doorlopen van verschillende stages. Dit vraagt veel van de vaardigheden van de leerlingen, omdat zij op betrekkelijk jonge leeftijd de wereld van de volwassenen betreden. Met veel inzet van leerling, docent en bedrijfsleven lukt het telkens weer de leerling op de juiste plek tot zijn recht te laten komen. Dat is het mooiste van dit werk. 

Herinneringen die mij bijblijven
Zo veel, maar wat vooral mooie herinneringen oproept zijn de momenten waarop ik, wanneer ik van en naar school loop, iemand in een bedrijfsbusje, druk zwaaiend of toeterend voorbij zie komen en me realiseer dat dit een oud-leerling is waar we heel wat tijd en energie in hebben gestoken. Arbeidstrots. Dat maakt dit werk zo de moeite waard. Het is leuk om te zien dat we sommige van hen ook weer terugzien bij ons op school, om de huidige leerlingen meer te vertellen over hun werk.

Wat er is veranderd in de rol van docent
Naast het didactische is er meer nadruk op het sociale en pedagogische aspect komen te liggen en dat is goed voor de vorming van de leerlingen. Ook hebben we arbeidstrainers aangetrokken die een groot deel van de stagebegeleiding hebben overgenomen. Ik begrijp deze ontwikkeling maar vind het ook jammer omdat daarmee de directe contacten met de stages minder zijn geworden.

Het voordeel van samenwerkingen met het bedrijfsleven
Als stagecoördinatoren hebben we vaak contact met het Westlandse bedrijfsleven. We hebben een netwerk van rond de 300 stagebedrijven. Het grote voordeel is de directe verbinding tussen school en bedrijf. Dat maakt onderlinge afstemming mogelijk. Dat wat er in het bedrijf geleerd moet worden aan vaardigheden willen we zo veel mogelijk op school aan kunnen bieden en dan gaat het niet alleen om arbeidsvaardigheden maar ook om beroepsvaardigheden. Zo worden we elke dag, samen, een beetje beter.