Jan Willem Rozema vertelt

Wat vind je het leukste aan je werk als docent?
"Dat zijn onze fantastische leerlingen. Pubers zijn werkelijk waar een stelletje wonderlijke wezens. Ze hebben vaak nog de onbevangenheid van kinderen. En tegelijkertijd maken ze de overgang naar de volwassenheid, waardoor je in de loop der jaren steeds vaker op hetzelfde ‘level’ met een kind kan praten. Soms heel leergierig, soms onwijs in de weerstand. Af en toe kijken ze de klok weg in je lokaal, maar werken ze zich thuis drie slagen in de rondte. Al met al doorlopen ze een heel heftige levensfase. Het is een voorrecht om ze daarin een beetje te kunnen begeleiden, ook al wil je ze ook wel eens achter het behang plakken." 

Welke herinnering is jou het meest bijgebleven?
"Tja, dat zijn er nogal wat. Eén goede herinnering bewaar ik aan mijn leerling Collin uit mavo-4. Hij en zijn klasgenoten kwamen nog wel eens zonder pen naar de klas. Dan mochten ze er van mij eentje lenen, in ruil voor borg. Dat was dan hun telefoon, hun sleutelbos of iets anders van waarde. Soms waren het er zo veel, dat ik nog wel eens een pen tekort kwam. Op een dag kwam Collin het lokaal binnen met een cadeautje voor mij: een zakje waarin vijftig pennen zaten. En op al die pennen stond gedrukt: J.W. Rozema. Leenpen! Echt een prachtige spontane actie van een topgozer." 

Wat is er de afgelopen jaren veranderd aan jouw rol als docent?
"Voor mij zit de grootste verandering in het werk dat ik doe. Ik ben namelijk nu vooral actief als afdelingsleider. In die rol sta ik wat verder van de leerlingen af dan als docent en als mentor. Maar ik moet zeggen dat ik dat niet erg vind, want ik krijg er enorm veel voor terug. Vooral de kans om op de achtergrond mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van alle leerlingen in mijn afdeling (vwo 2 en 3), bijvoorbeeld door met leerlingbegeleiders in gesprek te zijn over de vraag wat hun leerlingen nodig hebben. En gelukkig spreek ik leerlingen nog heel regelmatig in die rol. Daarnaast mag ik nog één klas Nederlands geven. Ik geniet van die positie."

Wat vind je van de samenwerking van ISW met het bedrijfsleven?
"Voor mij is die samenwerking van onschatbare waarde. Leerlingen begrijpen dondersgoed dat school de voorbereiding is op het echte leven. Het bedrijfsleven is daar een wezenlijk onderdeel van. Op 7 februari jl. waren de leerlingen uit de derde klas havo en vwo van ISW Hoogeland in het World Horti Center, waar zij aan de slag gingen met een echte casus van een groot bedrijf. Die ervaringen dragen bij aan de vorming van leerlingen. In mijn ogen zou je dit soort ervaringen op regelmatige basis moeten willen hebben, ingebed in doorlopende leerlijnen LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding (LOB). Een diploma van de middelbare is je toegangskaartje voor het echte leven, LOB laat je zien waar je eigenlijk toegang toe kan krijgen. En vooral, wat goed bij jou past."  

 

Jan Willem Rozema vertelt