Cor Verbree vertelt

Mijn naam is Cor Verbree, ik ben in 1979 in het onderwijs begonnen en werk sinds 2005 op het ISW Westland Vakcollege: heel lang als docent Nederlands en mentor van de bovenbouw en per 1 augustus 2021 als programmaleider Sterk Techniekonderwijs. Daarnaast ben ik secretaris van de MR van ISW en voorzitter van de GMR-VO van Lucas Onderwijs.

Wat ik het leukste vind aan mijn werk
De omgang met pubers op het vmbo is het meest uitdagend en tegelijkertijd ontzettend gaaf: als je weet wat je aan elkaar hebt, binnen en buiten het leslokaal, is het prima te doen. Natuurlijk is het hard werken en zijn orde, rust, reinheid en regelmaat nooit altijd gegarandeerd maar grosso modo kijk ik met meer dan tevredenheid op het leraarschap terug. De rol als mentor is misschien nog wel belangrijker: je loopt een stukje mee met je mentorleerlingen op de soms hobbelende weg naar volwassenheid, je waarschuwt voor de valkuilen en schetst een mooi perspectief voor de nabije en verre toekomst. Bestuurlijke taken in de onderwijsorganisatie motiveren mij ook: als programmaleider van Sterk Techniekonderwijs mag ik met een aantal zeer gemotiveerde collega’s uitvoering geven aan versterking van techniekonderwijs op school en in het bijzonder de realisatie van Technotheek Westland op het Vakcollege. 

Herinneringen die mij bijblijven
Ahmed, Raymond, Tim, Musa, Sjoerd, Fréderique, Kevin, Mohammed, Tiffany, Boy en Djesse.  Zo maar wat namen van leerlingen die ik heb mogen meemaken in meer dan 40 jaar onderwijs. Burgemeester, darter, filmregisseur, politicus, timmerman, meubelontwerpster, loodgieter, elektricien, verzorgende, schilder en ondernemer. In de hitte van de dagelijkse praktijk wisten we met elkaar nog niet hoe succesvol zij zouden worden het leven na de school!

Wat is er veranderd in de rol van docent
De meest treffende verandering vind ik de verschuiving van ‘lesboer’ naar coach. Naast het laten opdoen van vakkennis en vakgerichte vaardigheden ben je als docent ook steeds meer het aanspreekpunt voor onderwerpen van meer persoonlijke aard: sociale vaardigheden, loopbaanoriëntatie, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, zorgondersteuning en keuzeproces. Daarbij is natuurlijk een goed functionerende Whatsappgroep met je mentorklas onontbeerlijk: de aloude bakelieten telefoon heeft voorgoed afgedaan!

Het voordeel van samenwerkingen met het bedrijfsleven
Het ISW Westland Vakcollege heeft al heel lang een sterke relatie met het bedrijfsleven in de regio via de convenanten waarbij vooral bedrijven met techniek zich met de school verbonden weten. Op deze manier zijn de stages voor de meeste leerlingen gewaarborgd. Dat de juiste keuze voor een profiel en het daarbij passende stagebedrijf vaak leidt tot een baan in of dezelfde sector of zelfs bij hetzelfde bedrijf bewijst de meestal spontane wijze van begroeting van oud-leerlingen bij stagebezoeken met ‘Hey meneer’ of ‘Mogge, meester’. Omdat het Vakcollege leerlingen opleidt voor zowel banen die vaak voor het oprapen liggen als voor beroepen die nog uitgevonden moeten worden, is het van groot belang dit te blijven bespreken met het bedrijfsleven om zo innovatief technologisch bij te bleven. De realisatie van Technotheek Westland op het ISW Westland Vakcollege is hiervoor een nieuwe stap!

Cor Verbree vertelt