Carly de Groot vertelt

Wat vind jij het leukst aan je werk als docent?  
Het is lastig om een keuze te maken. Het onderdeel uit mogen maken en van betekenis kunnen zijn van ieder zijn leerproces, maakt dat docent zijn een mooi en bijzonder beroep is. Ieder dag biedt variatie, iedere klas kent zijn eigen trekjes en iedere leerling is weer uniek. De ene dag is in mijn vak (Technologie & Toepassing) vooral gevuld met het geven van lessen waarin theorie en praktijk zich afwisselen. Zo kan ik een les vullen met theorie en afwisselend met praktische opdrachten, met een gastles, excursies of een workshop en als laatste kan de les ook gevuld zijn met het gericht en projectmatig werken aan een project. Een andere dag staat mogelijk weer in het teken van vergaderingen waarin wij samen werken aan het onderwijs van morgen. Maar als ik dan toch moet kiezen? De gesprekken met leerlingen: leuke, serieuze en soms verdrietige gesprekken. Die maken de dag.  

Welke herinnering is jou het meest bijgebleven?  
Op de vrijdagmiddag had ik op het achtste uur een mavo 2 klas. Het was de drukste klas van de mavo-afdeling en ze kregen: Nederlands. Iedere leerling had zelf een hele reeks argumenten verzonnen waarom ze geen Nederlands op vrijdagmiddag het achtste uur moesten volgen. Het waren 28 stuiterballen en waarschuwing na waarschuwing volgde. Iedere les stond mijn whiteboard weer vol met namen, wie moesten nablijven. Nadat er een aantal weken waren verstreken en mijn namenlijst op het whiteboard slonk tot uiteindelijk het aantal 0, bleef ineens het grootste gedeelte van de klas zitten. En waarom? Ze vonden dat nablijven eigenlijk wel gezellig. Dus, daar zaten we dan met zijn alle op vrijdagmiddag het 8ste uur. En, gezellig was het zeker :).  

Wat is er de afgelopen jaren veranderd aan jou rol als docent?  
Mijn rol als docent is deels nog steeds hetzelfde namelijk: het doceren van theorie en vaardigheden. De mate waarin ik doceer is wel verminderd en is uitgebreid met een coachende aanpak. De coachende aanpak vraagt in die zin andere manieren en methodes van je als docent dan bij een klassikaal vak. De leerlingen gaan aan de slag met projecten waarin zij zelf keuzes maken. Zo kunnen leerlingen aan de slag met onderwerpen welke gericht zijn op hun profiel. Het traject wat leerlingen doorlopen verplaatst hierin gedeeltelijk in sturing en wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de leerling. Ik als docent neem hierin vooral een vragende houding aan, ondersteun en faciliteer hen waar nodig en stuur hen bij indien nodig.  

Wat vind jij van de samenwerking van ISW met het bedrijfsleven? 
Het afgelopen schooljaar stond bomvol met inspirerende projecten, waar nieuwe technologieën en samenwerkingen met het bedrijfsleven en het mbo centraal stonden. Zonder het bedrijfsleven en het mbo, kunnen wij een vak zoals T&T niet op deze manier neerzetten, zoals het nu staat. De leerlingen hebben de afgelopen jaren inzicht gekregen in duurzaamheid, bouwkunde, robotica, recyclen, teeltprocessen, automatische systemen, de wereld van de zorg, VR, technische basisvaardigheden, makelaardij en zo kan ik nog wel even doorgaan. De samenwerkingen zorgt ervoor dat leerlingen datgene wat zij leren ook daadwerkelijk in de context kunnen plaatsen. Het breidt de belevingswereld uit, het opent deuren en laat hen kennis maken met de maatschappij. Ik vind dergelijke samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en ISW onwijs belangrijk. Onderwijs maak je uiteindelijk samen. 

Carly de Groot vertelt