De supermarktbranche verdient een beter imago

Van caissière tot HR-manager. Alles is mogelijk, en dat is precies de instelling die geldt bij Jumbo Koornneef. De grootste uitdaging? ‘Het imago van de supermarktbranche positief veranderen. De meeste mensen hebben een ondergewaardeerd beeld bij het werken in een supermarkt, terwijl je als manager verantwoordelijk bent voor zo’n 150 tot ruim 350 man personeel per winkel. En dat is een mooie uitdaging’. 

‘Persoonlijke aandacht is de sleutel tot succes’

De Koornneef-mentaliteit

In principe kun je alles bereiken binnen ons bedrijf, aldus Nicole De Jongh, HR-manager bij Jumbo Koornneef. Ze is zelf begonnen als caissière bij de toen nog Albert Heijn Koornneef. Daarnaast heeft ze gewerkt als medewerkster klantenservice en gastvrouw. Sinds haar 16e werkt ze met veel enthousiasme binnen deze organisatie en zijn de mogelijkheden letterlijk oneindig. ‘We maken mooie stappen en zijn met fantastische uitbreidingen bezig, zoals de overname van de Jumbo in Scheveningen en de Foodmarkt in Leidschendam dit jaar én de opening van de Foodmarkt in Naaldwijk in oktober 2022. Onze winkels worden steeds meer een foodbeleving, naast een ‘gewone’ supermarkt. Hospitality, gastvrijheid/klantvriendelijkheid, vakspecialisme, ambacht en horeca worden steeds belangrijkere thema’s in onze winkels. Vandaar dat wij ook op zoek zijn naar specialisten als een banketbakker, sushichef, bloemist, slager en toppers voor in de horeca, denk aan: koks en horecamanagers. ‘En dat is nou net het mooie van mijn vak’. Het feit dat je met een hoop enthousiasme en doorzettingsvermogen ver kan komen, is kenmerkend voor de mentaliteit bij Jumbo Koornneef. 

Persoonlijke aandacht

Bij Jumbo Koornneef begrijpen ze als geen ander dat persoonlijke aandacht essentieel is in de ontwikkeling van personeel. Of je nou vakkenvuller bent of onderdeel van het management in de winkel of op kantoor. Daarom heeft iedere winkel een eigen HR-aanspreekpunt waarbij de winkel optimaal ondersteund kan worden. En een opleiding? ‘Je kunt hier binnenkomen met een mbo-diploma en doorgroeien tot supermarktmanager’. Middels onze Koornneef Academy ondersteunen, faciliteren en stimuleren wij de ontwikkeling van onze medewerkers. 

Imago van de supermarkt

‘Dat is dus echt wel eens lastig, het imago van een supermarkt’, vertelt Nicole. Supermarkten kunnen namelijk nog wel eens een ondergewaardeerd imago hebben waarbij mensen de baan van een teamleider en/of manager flink onderschatten. In die functie van Supermarktmanager ben je verantwoordelijk voor minimaal 120 tot ruim 350 man personeel. En je moet aan heel veel verschillende knoppen kunnen draaien. De uitdaging van Nicole en haar team is dan ook om dat imago flink op te schudden, medewerkers te enthousiasmeren voor dit vak en te laten zien waar mensen goed in zijn en deze talenten/kwaliteiten in te zetten. ‘Je krijgt bij Jumbo Koornneef ontzettend veel ruimte om jezelf te ontwikkelen en we steunen dat volledig’. Wil je vervolgens een opleiding of cursus volgen? ‘Graag zelfs, op deze manier gaat ons personeel met plezier naar het werk én kunnen we de kwaliteit binnen Jumbo Koornneef waarborgen.’

Met plezier naar je werk gaan

Door te vinden, verbinden en ontwikkelen zorgen ze bij Jumbo Koornneef voor een kwalitatief goed personeelsbestand en weinig verloop. En dat zorgt ervoor dat de kwaliteit blijft zoals we willen. Belangrijker nog: iedereen gaat met plezier naar werk. ‘Dat is voor ons het allerbelangrijkste. En dat wil ik ook direct meegeven aan leerlingen en studenten: zoek een bedrijf waar jij jezelf kunt zijn, jezelf kunt ontwikkelen en waar je energie van krijgt. Dan komt die carrière vanzelf.’

 

De supermarktbranche verdient een beter imago