Vol energie, ambitie en doorzettingsvermogen: zo mogen we John van Santen omschrijven. Hij is inmiddels Manager Logistieke Dienstverlening klanten bij Royal FloraHolland. Maar daar is zijn carrière niet begonnen. John neemt ons mee in de wereld van RFH, zijn opleidingen en hoe hij kijkt naar de wereld van morgen. Lees je met ons mee?
Jaarlijks worden via Royal FloraHolland zo’n 12 miljard bloemen en planten verhandeld. Dat gebeurt op de exportlocaties in Aalsmeer, Rijnsburg en Naaldwijk. John is opgegroeid in Het Westland, waar hij bij zijn vader in de kwekerij de eerste ervaring opdeed in de bloemen en groente tijdens zijn schooltijd aan het ISW in Naaldwijk. Na meerdere bijbaantjes in de bloemen en groente en een afgeronde tuinbouwstudie HBO in Delft heeft hij een aantal jaren bij zijn vader in de kwekerij gewerkt, vervolgens bij een grote kweker om uiteindelijk aan de slag te gaan bij RFH. Maar niet als Manager Logistiek. De eerste tien jaar bij RoyalFlora heeft hij zich beziggehouden met commercie. ‘Ik was Salesprofessional en werd vanuit RFH gedetacheerd richting kwekers voor de verkoop en marketing van hun producten. Na vier heb ik de kans gekregen om teamanager te worden van de verkopers. Na een kopje koffie met een van mijn collega’s kwam ik erachter wat de wereld van logistiek te bieden had. En kreeg ik de kans om intern door te groeien als “Manager Logistieke Dienstverlening klanten’, aldus John van Santen.
Dat is redelijk goed uit te leggen. ‘Na tien jaar ervaring in de commercie, maar geen ervaring op het gebied van logistiek, gaf ik bij mijn werkgever aan door te willen groeien. Mezelf te ontwikkelen. En dat is het mooie aan RFH: het bedrijf is zo ontzettend veelzijdig waardoor overal kansen liggen. Of dit nou op het gebied van Finance is, HR, Logistiek, RE&FM, IT, Alles is mogelijk.’ Daarnaast heeft John een aantal jaar geleden deel uitgemaakt van het Young Potential Program , een speciaal programma waarbij jongeren worden begeleid in hun loopbaan, persoonlijke ontwikkeling en toekomstbeeld. ‘Het is zo gaaf om te zien dat we kunnen samenwerken met jonge professionals, ongeacht de achtergrond of studie. Als je zelf aangeeft wat je wilt, kunnen we samen op zoek naar de juiste functie’ vertelt John ons met veel enthousiasme.
Dan, het logistieke proces. Want dat is een serieuze uitdaging. Bij Royal FloraHolland werken ze aan de hand van een aantal pijlers te weten Safety, People, Quality, Delivery, Cost en de change waarbij de belangrijkste veiligheid is. John vertelt: ‘Veiligheid in ons vak is essentieel. We willen onze collega’s werk bieden waarbij zij zich veilig voelen, zowel fysiek als sociaal. Als we het operationeel Exellent doen, creëren we tevreden klanten die graag via Royal FloraHolland hun producten willen kopen, wat weer goed is voor onze leden, de eigenaren van de coöperatie, de kwekers. In de toekomst gaan we dit verder uitbouwen met onze visie die kwekers, kopers en derden verbinden op ons digitale platform en de diensten ontwikkelen op het gebied van bestellen, bezorgen en betalen. Voor onze bezorgdiensten bieden we logistieke oplossingen en transport voor alle bestellingen vanuit de tuin tot aan de koper, zodat we vaker, vlugger en verser leveren.
Mogelijkheden genoeg dus, aldus John. Of John nog een gouden tip heeft voor de toekomstige generaties? ‘Natuurlijk! Doe natuurlijk wat je leuk vindt. Maar kijk eens bij je huidige werkgever welke kansen daar liggen. Als jij de vrijheid krijgt om jezelf te ontwikkelen, kun je zomaar jouw droomfunctie bekleden binnen het huidige bedrijf. En dat is toch prachtig om intern door te kunnen groeien?’