Ton van den Burg vertelt

Mijn naam is Ton van den Burg en ik werk al vele jaren in het onderwijs en heb dus ook al veel meegemaakt. Nu zit ik helemaal op mijn plek als leerjaarcoördinator en docent Aardrijkskunde op ISW Gasthuislaan. 

Wat vind je het leukste aan je werk als docent?
De leerlingen zijn natuurlijk het allerleukst! Als docent is het belangrijk om aandacht te schenken aan de relatie die je met de leerlingen hebt, zeker als je wat ouder wordt moet je daarvoor je best doen. Het persoonlijke contact met leerlingen is vaak heel waardevol. Soms kun je als docent echt iets betekenen voor leerlingen, bijvoorbeeld door iets voor ze te regelen, een goed gesprek te voeren of ze te helpen bij iets dat zij moeilijk vinden. Naast docent ben ik ook leerjaarcoördinator. In die rol heb ik veel te maken met leerlingen die iets bijzonders hebben of die een kwestie hebben die vraagt om een oplossing. Het is heel fijn om daar een bijdrage aan te kunnen leveren. In de gespreksvoering is het de kunst om de juiste vragen te stellen, waardoor er soms ineens een positieve kanteling in het gesprek komt. Het leukst vind ik het als een leerling die uit de les gestuurd is en boos en verongelijkt bij mij binnenkomt, mij na het gesprek bedankt om vervolgens op de goede manier met de docent in gesprek te gaan. Daarnaast is het leuk en betekenisvol om les te kunnen geven aan groepen leerlingen en ze nieuwe dingen te leren.  

Welke herinnering is jou het meest bijgebleven?
In de vele jaren die ik al werkzaam ben in het onderwijs, op verschillende scholen, heb ik veel meegemaakt. Soms denk ik wel eens dat ik dat op had moeten schrijven. Naast een aantal zeer trieste ervaringen heb ik ook heel veel leuke dingen meegemaakt. Zo was er een leerling die een half jaar na de diploma-uitreiking een cadeautje kwam brengen. Hij vertelde dat hij en ik in de derde klas een gesprek hadden gevoerd, waarin ik hem een spiegel voorhield en hem wat tips meegaf. Nu hij op de vervolgopleiding zat bedacht hij hoe belangrijk dat voor zijn ontwikkeling geweest was. Daarvoor kwam hij me bedanken. Nou, dan val je toch helemaal stil!
Verder moet ik vaak lachen om grappige opmerkingen die leerlingen maken.

Wat is er de afgelopen jaren veranderd aan jouw rol als docent?
Soms denk ik wel eens terug aan de tijd dat ik lesgaf met een overheadprojector. Dan word je echt oud. Nu hebben we digitale middelen tot onze beschikking, waardoor we veel meer kunnen laten zien, zeker bij zo'n mooi vak als aardrijkskunde. Dat maakt de lessen een stuk interessanter. Daarnaast is er meer persoonlijke aandacht voor leerlingen en vragen veel meer ouders om begeleiding. De verwachtingen die mensen hebben zijn tegenwoordig wel erg hoog. Ik zie het als mijn taak om die verwachtingen in een goed en open gesprek wat te temperen en nuance aan te brengen.

Wat vind je van de samenwerking van ISW met het bedrijfsleven?
In het begin was het best lastig om activiteiten te bedenken die passen bij het onderwijs dat wij bieden. Naast allerlei opdrachten die leerlingen in bedrijven kunnen uitvoeren hebben wij een project gedraaid waarbij leerlingen in de 3e klas een bedrijf bezoeken dat past bij het profiel dat zij mogelijk gaan kiezen. Voor het vak aardrijkskunde hebben we in klas 2 gastdocenten gehad die vertelden over de klimaatverandering en de energietransitie. Dat past heel goed bij het lesprogramma dat we hebben. Ik vind het mooi dat leerlingen op die manier hun horizon kunnen verbreden. 

Ik zou iedere collega willen stimuleren om niet te aarzelen en contact op te nemen met Yvonne en Sofie om samen een leuke en leerzame activiteit met het bedrijfsleven te organiseren. 

 

Ton van den Burg vertelt